Gry Terenowe

GRY TERENOWE JAKO ELEMENT EDUKACYJNY MŁODZIEZY

Gry terenowe to rozrywka rozgrywana w czasie rzeczywistym, do których wykorzystuje się topografię terenu oraz jej właściwości. Przed zawodnikami stają różnorakie wyzwania związane z tematyką gry – od zadań logicznych i „wiedzowych”, przez zręcznościowe, siłowe, czy taktyczne. Uczniowie przechodząc kolejne etapy gry stają przed wyzwaniem rozwiązania zagadek, łamigłówek i innego rodzaju ćwiczeń, które mają walor edukacyjny. Każda gra ma swój odrębny temat wokół którego prowadzona jest rozgrywka.
W kilkuosobowych zespołach zawodnicy wyruszą na trasę gry, podczas której poszerzą swoją wiedzę na temat poruszany w trakcie zabawy. Jest to świadoma nauka poprzez zabawę – czyli najlepsza z form edukacji, gdyż nastawiona jest na doświadczanie ucznia, jego obcowanie z rzeczywistym materiałem dydaktycznym.

Gry terenowe skierowane są do każdego ucznia – bez względu na jego umiejętności, wiedzę, czy kompetencje społeczne. Podstawową umiejętnością wymaganą od gracza jest podstawowa orientacja w terenie, umiejętność czytania mapy, obserwacja terenu czy odnajdywanie wskazówek.

Istnieją różne rodzaje gier terenowych – podstawowy podział mówi o grach miejskich (wykorzystujących przestrzeń miejską do rozgrywki) oraz terenowych (organizowanych poza miastem). Gry terenowe proponowane przez firmę Garden Sport zawsze posiadają swoją fabułę – związane są z motywem przewodnim wokół którego organizowana jest cała zabawa: w przestrzeni odpowiadającej konkretnej tematyce. Z wykorzystania gier terenowych w edukacji szkolnej płynie wiele korzyści:

  • Wzrost wiedzy i kompetencji edukacyjnych uczniów – nauka poprzez zabawę pozwala na trwalsze przyswojenie zdobywanej w trakcie gry wiedzy;

  • Wzrost umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych lub nieoczekiwanych – zadania stawiane przed zawodnikami niejednokrotnie stanowią dla nich nowość, z którą muszą sobie poradzić w kreatywny sposób. Wzrost umiejętności radzenia sobie z sytuacjami nowymi może zostać następnie transferowane na codzienne funkcjonowanie uczniów w szkole oraz poza nią

  • Wzrost integracji i budowanie relacji w grupie – gry terenowe odbywają się zawsze w podziale na zespoły. Dzięki temu, że zadania niejednokrotnie wymagają współpracy uczestników, wzrasta ich umiejętność pracy w grupie, doskonalą się kompetencje komunikacyjne.

  • Wzrost świadomości własnych możliwości, granic oraz talentów – każdy ma swoje mocne i słabsze strony. Poznanie ich skutkuje lepszą integracją zachowania w codziennych sytuacjach – dziecko wie na co je stać, a nad czym należy pracować. Wielokrotnie przy rozwiązywaniu zadań ujawniają się talenty dzieci, które mogą szlifować później w swoim codziennym życiu.

  • Wzrost motywacji do nauki – uczniowie spotykając się z praktycznym odzwierciedleniem wiedzy, którą nabywają w teorii w szkole mają większą chęć do doświadczania, eksperymentowania i uczenia się nowych treści.

GRY TERENOWE ORGANIZOWANE PRZEZ FIRMĘ GARDEN SPORT

            Gry terenowe organizowane przez naszą firmę dostosowane są do możliwości i rozwoju psychofizycznego uczniów w każdym wieku. Każda proponowana zabawa ma swoją unikalną, autorską fabułę. Dzięki motywom przewodnim dzieci i młodzież mogą w kreatywny i praktyczny sposób zdobywać nową wiedzę oraz umiejętności, które zostaną z nimi na długo po zakończeniu rozgrywki. Nasze gry opierają się przede wszystkim o zasadę zachowania bezpieczeństwa w każdym momencie gry – dlatego też z każdym zespołem biorącym udział w zabawie podąża opiekun koordynujący i nadzorujący pracę grupy (opiekunem może być nauczyciel z ramienia Szkoły, jak też pracownicy Garden Sport).

 

GRA TERENOWA „PRZYJACIEL ZIEMI”

Gra terenowa odbywająca się w Dolinie Racławki. Start podchodów zorganizowany jest w Paczóltowicach, koniec w miejscowości Dubie. Na uczestników czekać będą zadania rozmieszczone w różnych miejscach trasy po Dolinie Racławki. Wszystkie przygotowane wyzwania są umieszczone w dolinie tak, by nie zbaczać ze szlaku i zachować wszelkie środki ostrożności oraz bezpieczeństwa uczniów.

Przed uczestnikami staną wyzwania związane z ochroną środowiska, przyrody i klimatu. W kilkuosobowych zespołach zawodnicy wyruszą na trasę gry, podczas której poszerzą swoją wiedzę na temat świadomego dbania o środowisko naturalne, wpływu własnych codziennych wyborów i działań na klimat Ziemi. Gra przeprowadzona w malowniczej Dolince Racławki pozwoli uczniom także poznać walory przyrodnicze Jury Krakowsko-Częstochowskiej i pozwoli na refleksję nad wpływem człowieka na przyrodę.

Gra jest możliwa do przystosowania do innego, wybranego terenu i przestrzeni.

Gra terenowa przeznaczona dla dzieci 4-6 klasy oraz 7-8 Szkoły Podstawowej (z możliwością modyfikacji zadań dla uczniów młodszych klas).

 

GRA TERENOWA „KOŚCIUSZKO POD RACŁAWICAMI – MAŁOPOLSKIE ŚLADY INSUREKCJI KOŚCIUSZKOWSKIEJ”

4 kwietnia 1794 roku miała miejsce bitwa pod Racławicami. Było to najważniejsze starcie podczas Insurekcji Kościuszkowskiej. Kościuszko dysponował około 6 tysiącami ludzi, w tym 2 tysiące milicji chłopskiej uzbrojonej w kosy. Przeciw sobie miał około 6 tysięcy Rosjan. Naczelnik musiał stoczyć bitwę, aby osłonić Kraków i uzyskać swobodę działania. Brawurowa akcja, w której ogromną role odegrali kosynierzy zakończyła się sukcesem i dzięki niej Rosjanie zostali pokonani. Stąd odwiedziny tego historycznego miejsca może przynieść dużą wiedzę oraz wyobrażenie na temat stoczonej tu walki. Najważniejszymi punktami na trasie są m.in.: Góra Zamkowa, pole bitewne Dziemierzyce/ Wrocimowice/ Janowiczki, pomnik Bartosza Głowackiego, dwór w Janowiczkach, mogiły kosynierów w Dziemierzycach.

Dla zwiększenia atrakcyjności tej pieszej wycieczki proponujemy Quest. Czym jest questing? To forma gry terenowej, która bawi ucząc. Dzięki ciekawym i interaktywnym zajęciom w terenie, uczestnik questingu zdobywa i utrwala wiedzę o danym regionie i jego historii, kulturze, przyrodzie oraz nabywa nowe umiejętności (np. lepszej orientacji w terenie, wyszukiwania szczegółów z większą uwagą niż dotychczas itd.). Dzięki questom w terenie uczniowie nie przejdą trasy bezrefleksyjnie, by już kolejnego dnia o niej zapomnieć, lecz zmienią się w aktywnych poszukiwaczy historii – nie tylko „zwiedzają”, lecz „doświadczają”.

Gra terenowa przeznaczona dla uczniów klas 4-6 oraz 7- 8 Szkoły Podstawowej (z możliwością modyfikacji zadań dla uczniów młodszych klas).

Gra może odbywać się tylko na terenie okolic Racławic, opisanym powyżej.

 

 

 

GRA MIEJSKA „KOŚCIUSZKO W KRAKOWIE”

Podczas gry terenowej „Kościuszko w Krakowie” uczestnicy mają okazję poznać miejsca związane ściśle z obecnością i działalnością Tadeusza Kościuszki w Krakowie. Chcąc jak najlepiej dopasować grę do możliwości i wieku uczestników, proponujemy dwie alternatywne trasy (krótszą i dłuższą), które pozwolą dzieciom poznać historię związaną z Naczelnikiem i jego działaniami powstańczymi. Podczas gry miejskiej uczestnicy będą odkrywać kolejne miejsca, poznawać historię, miejsca i sylwetkę Kościuszki – mapy nie zostaną dzieciom przekazane, lecz będą przez nie kreowane poprzez rozwiązywanie kolejnych zadań, zagadek i ćwiczeń. Dla uzyskania jak najlepszych efektów edukacyjnych, rekreacyjnych i twórczych polecamy przeprowadzić grę miejską w grupach 5-8-osobowych tak, aby każde dziecko mogło „ruszyć głową”, a nie tylko przebrnąć przez trasę bez większej refleksji.

Gra miejska możliwa do przeprowadzenia tylko w Krakowie, nie można zmienić jej lokalizacji.

Gra miejska przeznaczona dla uczniów 1-3 oraz 4-6 klasy Szkoły Podstawowej (z możliwością modyfikacji zadań dla uczniów starszych klas).

 

GRA TERENOWA „ŚWIAT NA DŁONI”

To tematyczna gra terenowa, kilkugodzinna podróż po ciekawostkach współczesnego i przeszłego świata, z zadaniami rozwijającymi umiejętności logicznego myślenia, kompetencje społeczne i komunikacyjne, wzbudzające poczucie kontroli i odpowiedzialności nad sytuacją, wzrost zaangażowania w działania grupy, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, wzrost kreatywności oraz motywacji do podejmowania działań, a także wzrost wiedzy na temat współczesnego świata i reguł nim rządzących itd;

 

Gra terenowa dostosowana jest do możliwości uczniów w każdym wieku.

Gra może być rozgrywana na dowolnym terenie.

 

GRA MIEJSKA „WIWAT MAJ – UCHWALENIE KONSTYTUCJI 3 MAJA”

Konstytucja 3 maja uchwalona w 1791 roku to ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Mimo rozbiorów pamięć o drugiej w dziejach świata spisanej konstytucji narodowej przez kolejne pokolenia pomagała podtrzymywać polskie dążenia do niepodległości i stworzenia sprawiedliwego społeczeństwa. W Polsce uznaje się ją za ukoronowanie wszystkiego, co dobre i oświecone w polskiej historii i kulturze. Od czasu odzyskania niepodległości w 1918 roku, Święto Konstytucji 3 maja było obchodzone jako najważniejsze święto państwowe. Gra miejska, rozgrywająca się w malowniczym Parku Miejskim założonym przez Adama Potockiego w Krzeszowicach, ma za zadanie przybliżyć uczniom ten okres w dziejach Państwa polskiego, sylwetki twórców samej konstytucji, a także pozwolić na bardziej refleksyjne spojrzenie na obchody Święta Konstytucji 3 maja. Przed uczestnikami stają zadania logiczne, matematyczne, geograficzne, czy historyczne, które mają na celu poszerzenie wiedzy na temat motywu przewodniego gry, a także w ciekawy sposób uczyć zawodników współpracy w grupie i radzenia sobie w nowych sytuacjach.

Gra przeznaczona dla uczniów klas 4-6 oraz 7-8 klasy szkoły podstawowej.

Gra może odbywać się tylko na terenie Parku Miejskiego w Krzeszowicach.

 

 

GRA TERENOWA „5 KÓŁ OLIMPIJSKICH”

Igrzyska Olimpijskie to najstarsza i zarazem największa międzynarodowa impreza sportowa organizowana co 2 lata w różnych krajach, pod hasłem szlachetnego współzawodnictwa i braterstwa wszystkich narodów Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. „5 Kół Olimpijskich” to gra terenowa mająca na celu przybliżenie uczniom nie tylko historii Igrzysk, działań Ruchu Olimpijskiego oraz sylwetek polskich medalistów olimpijskich i olimpijczyków. To gra, która w praktyczny, ciekawy, a przede wszystkim merytoryczny sposób pokaże uczestnikom jakie idee oraz wartości przyświecają tej sportowej imprezie od czasów starożytnych, po współczesne. Zawodnicy poznają postać barona Pierre’a de Coubertin’a – ojca nowożytnego ruchu olimpijskiego; zrozumieją czym w praktyce jest olimpijskie motto Citius Altius Fortius (Szybciej, Wyżej, Mocniej), a także dowiedzą się dlaczego „Najważniejszą rzeczą w igrzyskach olimpijskich jest nie zwyciężyć, ale wziąć w nich udział, podobnie jak w życiu nie jest ważne triumfować, ale zmagać się z organizmem”. Gra terenowa składa się zarówno z zadań logicznych, łamigłówek umysłowych, jak też wyzwań fizycznych i typowo sportowych. Integracja i sportowa rywalizacja, poznanie swoich mocnych i słabych stron oraz zalet i wad współuczestników zajęć, ocena wymagań zadania oraz dostosowanie do nich możliwości zespołu, kształtowanie umiejętności podejmowania szybkich decyzji, komunikacji z drugą osobą oraz wzbudzające kreatywne rozwiązywanie problemów – to jedne z licznych dodatkowych efektów brania udziału w tej grze terenowej.

Gra przeznaczona dla uczniów w każdym wieku.

Gra możliwa do przeprowadzenia na każdym terenie.

 

GRY TERENOWE ORGANIZOWANE NA SPECJALNE ZAMÓWIENIE

Zaproponowane powyżej tematy gier terenowych oraz miejskich są jedynie propozycją zabaw, które zostały dotychczas przeprowadzane przez firmę Garden Sport w szkołach podstawowych na terenie małopolski. Nie oznacza to jednak, że są jedyną możliwą fabułą do wykorzystania w grach terenowych. Nasza firma w kreatywny i ciekawy sposób wykona dla Państwa personalizowany program gier terenowych z motywem przewodnim dostosowanym do potrzeb Państwa oraz Państwa młodzieży szkolnej.

 

DODATKOWE ATRAKCJE

W zależności od możliwości topograficzno – logistycznych miejsca zabawy, po zakończeniu gry terenowej wszystkie zespoły mogą zebrać się w jednym, wyznaczonym miejscu, gdzie odbywa się wspólne ognisko, omówienie zadań gry, lub ewentualne rozdanie nagród. Często możliwe jest również zorganizowanie w miejscu zbiórki dodatkowych gier i zabaw sportowych, tak by zespoły kończące grę wcześniej mogły aktywnie przeczekać czas niezbędny innym grupom na dotarcie do celu zabawy.

Dla urozmaicenia i jeszcze lepszego usystematyzowania wiedzy uczniów proponujemy do przeprowadzonych gier odbywać dodatkowe zajęcia muzealne, krajoznawcze lub edukacyjne w placówkach mieszczących się w pobliżu terenów rozgrywania gier terenowych (jak np. Muzeum Kościuszkowskie na Kopcu Kościuszki, Makieta Bitwy pod Racławicami w Niezwojowicach, wizyta w sortowni odpadów w Krakowie itd.).

TRANSPORT

Transport z miejsca zbiórki na miejsce gry terenowej/miejskiej oraz z powrotem może leżeć po stronie firmy Garden Sport. Transport odbywa się flotą autobusową dostosowaną do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej, zgodnie z wszelkimi przepisami.

WYŻYWIENIE

W zależności od zapotrzebowania i możliwości firma Garden Sport może zapewnić wyżywienie dla wszystkich uczestników gry terenowej/miejskiej – w formie ogniska, suchego prowiantu, lub obiadu w pobliżu miejsca odbywania się zabawy.

KOSZTY

Cena uzależniona jest od miejsca, rodzaju i personalizacji gry, ilości uczestników, wybranych opcji dodatkowych (transport, muzea, ognisko, wyżywienie), ilości opiekunów (ze strony Garden Sport). W celu uzyskania oferty zapraszamy do kontaktu.

WIĘCEJ INFORMACJI

W celu uzyskania większej ilości informacji prosimy o kontakt mailowy (biuro@gardensport.pl) lub telefoniczny (603-676-222).